Senior Beleidsadviseur Luchtkwaliteit | 24-36 uur | Nijmegen

Wil jij een bijdrage leveren aan grote ruimtelijke projecten met jouw expertise van luchtkwaliteit?
Nijmegen groeit. Dit levert kansen, maar ook knelpunten op bij de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. We willen als gemeente zorgen voor een schone en gezonde leefomgeving voor onze inwoners, nu maar ook in de toekomst. Met zo’n dertig maatregelen willen we zorgen voor minder uitstoot van roet, benzeen en stikstofoxiden in de stad. We denken mee bij grote projecten zoals Winkelsteeg en het Stationsgebied.

Functie-omschrijving

Als senior beleidsadviseur Luchtkwaliteit ontwikkel je beleid op het gebied van luchtkwaliteit, houtstook en ruimtelijke plannen. Je adviseert onder andere het college en de gemeenteraad over luchtkwaliteit en zorgt ervoor dat het beleid ook uitgevoerd wordt. Je gaat aan de slag met het uitvoeren van de maatregelen uit het gemeentelijk Uitvoeringsprogramma Luchtkwaliteit 2020 – 2030, neemt ambtelijk en bestuurlijk actief deel aan het landelijke Schone Lucht Akkoord en geeft uitvoering aan plannen om het leven van Nijmegenaren gezonder te maken. 

Verder:

  • Versterk je de opdracht aan de Omgevingsdienst Rijk van Nijmegen (ODRN) m.b.t. de milieutaken specifiek gericht op luchtkwaliteit en bedrijven;
  • Draag je bij aan duurzame en schone mobiliteit over weg en water;
  • Toets je ruimtelijke plannen aan wettelijke kaders;
  • Neem je deel aan de externe ambtelijke werkgroep(en) en pilots van het landelijke Schone Lucht Akkoord en bereidt ons Nijmeegse aandeel in de landelijke bestuurlijke overleggen voor;
  • Zorg je voor (de uitvoering van) een actuele lokale aanpak om inwoners goed te informeren over houtstook en houtstook te ontmoedigen;
  • – Draag je bij aan verschillende strategische producten, zoals de stadsbegroting, het koersdocument, de jaarrekening, etc.. 

Ook andere werkzaamheden op het gebied van beleidsadvisering over luchtkwaliteit zijn bespreekbaar, zoals de uitvoering van het meetplan luchtkwaliteit Nijmegen West, het toetsen van ruimtelijke plannen aan wettelijke kaders op het gebied van luchtkwaliteit en geur en de monitoring van het Uitvoeringsprogramma Luchtkwaliteit. 

Waar kom je te werken?

Als senior beleidsadviseur Luchtkwaliteit ben je onderdeel van de vakgroep duurzaamheid (35 medewerkers) en het gemeentelijk beleidsteam Luchtkwaliteit (5 medewerkers), waarin meerdere (senior) beleidsadviseurs zitten. Daarnaast werk je nauw samen met senior beleidsadviseurs, ontwikkelaars, strategisch projectleiders, bestuurders en ook diverse externe stakeholders.

Wat bieden wij jou?

  • Een tijdelijk contract met uitzicht op vast, voor 24 tot 36 uur per week;
  • Een functie ingeschaald in functieschaal 11, met een maximum brutosalaris van € 5.725,- bij een volledige werkweek van 36 uur;
  • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een individueel keuzebudget van 17,05% per jaar;
  • Een intern opleidingsaanbod, zowel fysiek als digitaal;
  • Faciliteiten op het vlak van hybride werken, laptop en smartphone, mogelijkheid tot thuiswerken en ontmoetingsruimtes op kantoor. 

Wie zoeken wij?

Voor deze functie zoeken we iemand die weet hoe het openbaar bestuur functioneert en in staat is om zich te verplaatsen in de complexe (onderliggende) belangen waar stakeholders mee geconfronteerd worden. Je bent in staat om processen in te richten en de juiste stakeholders aan tafel te krijgen. Verder voel je gevoeligheden rondom je dossiers goed aan en kan je omgaan met de stress die hierbij kan ontstaan.

Hiernaast zien wij graag de volgende competenties terug in jou: 

  • Communicatief en verbindend: je bent in staat om te luisteren naar stakeholders (waaronder de inwoners) en om ontvangen signalen om te zetten in acties en beleid. Tevens ben je in staat om het huidige beleid uit te leggen en de verwachtingen te managen in lopende processen. Je vindt het leuk om op verschillende niveaus te schakelen, partijen met elkaar te verbinden en belangen te overbruggen. Zo benader je dilemma’s integraal en stimuleer je anderen dat ook te doen; 
  • Ondernemend en innovatief: je anticipeert op kansen en problemen en bedenkt welke stappen er gezet kunnen worden richting het gewenste resultaat. Je grijpt tijdig in wanneer dat nodig is. Je combineert kennis van zaken met out-of-the-box-denken, en weet zo de samenwerking tussen beleid en uitvoering te verbeteren. 
  • Analytisch sterk: complexe vraagstukken breng je probleemloos terug tot de kern en vertaal je naar heldere adviezen. Je bent geen chemicus of energie-expert, maar schuwt de technische aspecten die af en toe komen kijken bij je dossiers niet. 

Verder beschik je over:

  • Hbo werk- en denkniveau;
  • Kennis op het gebied van luchtkwaliteit en/of aangrenzende gebieden.

Heb je hier nog geen ervaring mee? Het hebben van aantoonbare affiniteit en ervaring met het ontwikkelen en succesvol (laten) uitvoeren van beleidsplannen past ook goed!  

Hoe solliciteer je?

Solliciteren kan direct online. Klik hier voor het reactieformulier.

Je kunt reageren tot en met 27-6-2023. De sollicitatiegesprekken vinden die week erop plaats. De gewenste startdatum is zo snel mogelijk.

Heb je nog vragen?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Erik de Vries, HR- manager Stadsontwikkeling (tel: 06-81 11 27 34 of mail via: e.de.vries@nijmegen.nl).

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

You may also like...

Reacties zijn gesloten.