Voorzitter stichting certificering natuurbeheerders | 4-6 uur per week | Utrecht

Natuur en landschap zijn een belangrijke verantwoordelijkheid van de 12 provincies. We werken zoveel mogelijk samen bij het borgen van de kwaliteit ervan. Kom jij daar jouw bijdrage aan leveren?

Functie-omschrijving

Als provincies werken we aan een goede, gezonde en duurzame natuur, overal in Nederland. Eén van de manieren om dat doel te bereiken, is het verstrekken van beheersubsidies aan natuurbeheerders (ook agrarische). De voorwaarde voor het ontvangen van deze subsidies is dat zij zich laten certificeren. Dat is de taak van de Stichting Certificering Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). Met deze certificering borgen we de kwaliteit en weten we dat het natuurbeheer op een goede manier wordt uitgevoerd. Een team van ongeveer 10 externe deskundigen beoordeelt de kwaliteitshandboeken en voert audits uit. Deze experts worden ondersteund door een werkorganisatie, bestaande uit een secretaris-directeur en projectondersteuners. De werkorganisatie geeft daarnaast ondersteuning aan het bestuur van de stichting, bestaande uit 3 bestuursleden. Als voorzitter van dit bestuur heb je een belangrijke rol bij het zorgen voor de optimale en legitieme besteding van de verleende subsidies.

Dat doe je door:

• Erop toe te zien dat besluiten goed gemotiveerd zijn en voldoen aan de eisen van zorgvuldigheid, rechtmatigheid en doelgerichtheid (besluiten kunnen leiden tot bezwaar en beroep);
  • Diverse overleggen te voeren: met de opdrachtgevers bij de provincies, met BIJ12 over de voortgang, het jaarplan, de begroting en de rekening en met relevante (bestuurlijke) partijen in het netwerk;
  • Strategisch te adviseren over beleidsvraagstukken en het toekomstbestendig houden van het SNL-stelsel;
  • Het voorbereiden en voorzitten van de maandelijkse bestuursvergaderingen.

Deze taken kosten gemiddeld 4-6 dagdelen per maand.

Jouw profiel

Jij hebt een visie op natuurbeheer die je kunt vertalen naar heldere en concrete doelen. Met deze doelen als leidraad kom je tot onafhankelijke, objectieve oordelen die blijk geven van bestuurlijke sensitiviteit. Je toont overtuigingskracht, vasthoudendheid en samenbindend leiderschap. Je durft risico’s te nemen, met gevoel voor verhoudingen en je eigen positie. Goede communicatieve vaardigheden, mediabewustzijn en vaardigheid in het onderhouden van relevante netwerken maken jou intern én extern een sterke voorzitter.

Wat je voor deze rol in elk geval nodig hebt:

• Kennis van bestuurlijke en ambtelijke processen in het openbaar bestuur, in het bijzonder provincies.
  • Ruime (politiek-)bestuurlijke ervaring binnen de overheid, waaronder in voorzittersrollen.
  • Brede kennis van en ervaring met ontwikkelingen in het natuurbeheer en agrarisch natuurbeheer, de financiering daarvan, de regelgeving en de (inter-)nationale beleidsontwikkelingen.
  • Een uitstekend netwerk binnen het domein van het openbaar bestuur, het agrarisch natuurbeheer en het natuur- en landschapsbeheer.
  • Kennis en ervaring met certificering stellen we op prijs.

De functie is met de volgende zaken onverenigbaar:

• Je bent werkzaam bij één van de gecertificeerde organisaties.
  • Je hebt een direct of indirect financieel belang bij een SNL-subsidieaanvraag.

Arbeidsvoorwaarden

Je wordt benoemd als voorzitter voor een periode van 4 jaar, met de mogelijkheid van verlenging. Er geldt de vacatieregeling van de vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO).

Over de organisatie

De Stichting Certificering SNL is een onafhankelijk orgaan en gehuisvest in Utrecht op het kantoor van BIJ12, de uitvoeringsorganisatie van de 12 provincies. Namens hen werkt de stichting aan het certificeren van alle natuurbeheerders die beheersubsidie ontvangen. Vrijwel alle natuurbeheerders maken daar gebruik van en het is een belangrijk instrument om kwaliteit te borgen. Voor uitgebreide informatie over ons werk kun je kijken op www.certificeringnatuur.nl en www.bij12.nl.

Reageren op deze functie?

Wil je meer informatie over de rol van voorzitter? Neem dan contact op met de huidige voorzitter, de heer drs. Jan Pieter J. Lokker op het mailadres jpjlokker@icloud.com.

Als je jezelf herkent in het profiel en denkt een goede invulling te kunnen geven aan deze functie, stuur dan tot 15 oktober a.s. een motivatie en cv via de sollicitatiebutton.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

You may also like...

Reacties zijn gesloten.